Oswiatowcy starali sie wyjsc naprzeciw potrzebom uzdolnionych dzieci stosujac trzy sposoby: przyspieszanie (czyli przenoszenie do wyzszej klasy), wzbogacanie programu oraz odrebne klasy

Oświatowcy starali się wyjść naprzeciw potrzebom uzdolnionych dzieci stosując trzy sposoby: przyśpieszanie (czyli przenoszenie do wyższej klasy), wzbogacanie programu oraz odrębne klasy. Przyśpieszanie ma tę wadę, że łączy młodsze dzieci z dziećmi bardziej od nich społecznie wyrobionymi i dojrzalszymi fizycznie. Ponadto nie rozwiązuje podstawowego problemu uzdolnionego dziecka, to jest braku swobody w samodzielnym myśleniu i działaniu. Wzbogacenie programu wydaje się idealnym rozwiązaniem, ale wymaga więcej czasu i uwagi niż wielu nauczycieli jest w stanie lub też chce mu poświęcić. Ponadto poświęcanie specjalnej uwagi jednemu lub dwojgu dzieciom w klasie również stwarza problemy. Odrębne klasy są możliwe jedynie wtedy, gdy jest dostateczna liczba uzdolnionych dzieci dla ich utworzenia. Jednakże to rozwiązanie również stwarza problem odczuć i nastawień, które powstają, gdy małej grupce poświęca się specjalną uwagę. Najpraktyczniejszym rozwiązaniem, jak się wydaje, może być typ klas o nauce aktywizującej, gdzie uczniowie o różnym poziomie uzdolnień naukowych mają sposobność pracować w miarę swych możliwości w odpowiednim dla nich tempie i w bardziej lub mniej samodzielny sposób. Jednym ze sposobów rozwiązania zagadnienia, co począć z dziećmi o różnych poziomach zdolności naukowych, jest utworzenie grup jednorodnych, to jest dzielenie dzieci na grupy według ilorazu inteligencji, wieku umysłowego lub wyników nauczania. [przypisy: badania psychologiczne, Psycholog Wrocław, psycholog poznań ]

Powiązane tematy z artykułem: badania psychologiczne psycholog poznań Psycholog Wrocław